بيژن نوروز

علم نجوم در موسيقي

بيژن نوروز (Bijan Norouz)  مهندس صدا، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده ایرانی است. او فارغ التحصیل و دانش آموخته مهندسی صدا(Audio Engineering)  و دارای مدرک بین المللی از  wmf و دارای  مدارک بین المللی   (International Certificate) گیتار الکتریک (Electric Guitar)  لپ استیل گیتار(Lap Steel Guitar) موسیقی الکترونیک (Electronic Music) و موسیقی سیستماتیک (Systematic Music)  و موسیقی سایکو (Psycho Music) و تکنولوژی موسیقی (Music Technology) می باشد . او سالها به نوازندگي در سبك Hard Rock مشغول بوده و پس از آن شروع به فعالیت در زمینه موسیقی اسپیس راک (Space Rock)  (موسیقی های که با مفاهیم علمی و مفهومی باشد) کرده است . با او به گفتگویی صمیمانه نشسته ایم و به این بهانه از آلبومی که در دست انتشار دارد، سوالاتی کرده ایم که، توجه شما را به آن جلب می کنم.

 در مورد کارهای قبلی که انجام دادین و یا به ثبت رسوندید توضیح بدید؟

بیشتر کارهای من در شاخه موسیقی خارج از ایران بوده و برای مستندهای حیوانات، مستندهای علمی و تخیلی وآموزشی موسیقی های بی کلام  می ساختم. این اولین آلبوم رسمی بین المللی من در ایران می باشد که منتشر خواهیم کرد.

در مورد آلبومتان که قرار است به زودی منتشر شود توضیحاتی بدید ؟در مورد مشخصات و تعداد قطعات آلبوم ..

اسم این آلبوم G.R.A.V.I.T.Y.  به معنای “جاذبه ” است اما در واقع به معنای “گرانش” است. چون نمیتوانستیم این کلمه را استفاده کنیم (محدود می شد به یک سری مخاطب خاص که علم فیزیک و کوانتوم را در بر میگیرد) نام آلبوم را “جاذبه” گذاشتیم. گرانش یا جاذبه، یک پدیدهٔ طبیعی است که در آن همهٔ اجسامِ جرم‌مند دارای جرم، یکدیگر را جذب می‌کنند. تأثیر گرانش بر این اجسام، یعنی تأثیر جذب یک جسم جرم‌مند، بر جسم جرم‌مند دیگر، یا به درکِ ساده ‌تر، هر جسم؛ بر جسمِ دیگر؛ و ما آن ‌را به صورت وزن بر خود می‌بینیم.

تعداد ترک ها در آلبوم ، ۵ ترک است با مدت زمان متفاوت. هر ترک، ویدیو کلیپ خاص خودش را دارد و در مورد مسائل علمی نجومی است. در رابطه با موضوعاتی مثل آلودگی نوری که خارج از زمین میتوانیم ببینیم که خارج از زمین چه مقدار آلودگی نوری وجود دارد و مسائل محیط زیستی  (Natural Environment)  که شما میتوانید در کلیپ ها ببینید که  چه مقدار آلاینده های دودی و طوفان ها یا مسائل دیگر بر روی  اکوسیستم  زمین تاثیر گذاشته است. مهمترین مسئله که در این آلبوم هست موضوع  بمب هسته ای (Nuclear Weapon) در موسیقی پنجم آلبوم است که وقتی که یک بمب اتم منفجر می شود چه ابعادی دارد. هم زیباییش را به مخاطب انتقال می دهیم و هم کاستی هایی که دارد و فجایعی که بعد از انفجار آن بوجود می آید و خیلی از المان های دیگر.

اینکه موضوع آلبوم را مربوط به نجوم و فیزیک و محیط زیست انتخاب كرده ايد، چه دلیلی داشته است؟

مهمترین مسئله این بود که در ایران آهنگساز و نوازنده و گروه های موسیقی هیچ کدام خیلی حساب کتاب شده  یا  به طور هدفمند آلبوم تولید نمیکنند و به مسایل قانونی آن دقت نمی کنند و صرفا موسیقی تولید می شود برای دیدن و یا شنیدن آن . نمیتوانیم از آنها بپرسیم که  جهان بینی و فلسفه فکری از ساخت و تولید و موضوع این موسیقی چی هست  یا چه کتاب یا نویسنده ای رو مطالعه کردند که ابعاد فکری آنها را انتقال می دهند. البته دوستانی هستند که تمام تلاش خود را می کنند و امیدوارم روز به روز به تعداد آنها افزوده شود.

اولین چالشی که ما در ایران داشتیم این بود که موسیقی تولید بشود که بجز مخاطب ایرانی مخاطب خارجی با هر ملیتی بتواند موسیقی رو گوش بدهد و بتواند با آن ارتباط برقرارکند. لازمه توليد این نوع موسیقی  برنامه مشخص هست یعنی اسم آلبوم انتخاب شود، اسم ترک ها فلسفه اش نوشته شود کاملا برایش فیلنامه تهیه و بعد از اینکه نوشته شد یعنی با دانش روز دنیا و علمی که در واقعیت در جریان دارد قابل استناد باشد نه علمی که خیالات بشریت است مثلا تو موسیقی بگوییم انسان یک روزی در ۲۰۰۰ سال آینده در فلان کره قرار است زندگی کند این بماند برای آینده تا خودش اتفاق بیفتد.

کلیه مطالب این آلبوم رو اگر شما سرچ کنید میتوانید در ویکی پدیا ببینید که (Gravity)  به چه معنا است که می توانید به لینک ویکی پدیا رجوع کنید. یا (The Sun)  به چه معنا است که می توانید به لینک ویکی پدیا رجوع کنید. همه چیز باید با استناد به منابع علمي موثق و معتبر انجام شود که اگر روزی تصمیم داشتیم بعنوان تک ترک یا آلبوم بارگزاری کنیم لینک های مربوطه داشته باشد که متصل به منبع اصلی باشد که مخاطب بتواند با مطالعه  درک بهتری از این ترک داشته باشد که این موسیقی ازفلان کتاب مرجع برداشت شده… همه چی باید مرجعیت داشته باشد.

راجع به شاخه ی کاری خب، من موسیقی، مهندسی صدا و فیزیک خوندم که میتواند در تولید موسیقی موثر باشد. شما باید دانش اولیه در تولید موسیقی داشته باشید. حتما باید یک تاریخچه کامل در باره موسیقی جهانی بدانید. اگر سبکی را میخواهید خلق و تولید کنید و موسیقی را میخواهید بسازید  باید به طور کلی دانش خود را بالا برده و اگر می خواهید متفاوت تر از دیگران باشد شاخصهای مهمی در آن استفاده کنید تا کاملا توسط شنونده قابل حس باشد.

البته نکته بسیار مهم برای رسیدن به سطوح بالا در نوازندگی و موسیقی و البته موسیقی جهانی انجام کار گروهی به طور کاملا هدفمند و تحقیق و توسعه (Research and Development) می باشد.

 در مورد عوامل آلبوم و نوازنده هایی که در ساخت آن آلبوم باهاشون همکاری کردید توضیح بدید؟ و اصولا برای دعوت به همکاری از نوازندگان و هنرمندان چه خصوصیاتی از دید شما اهمیت دارد؟

اسم گروه بيژن نوروز (Bijan Norouz)  می باشد که خود اسم یک کمپانی موسیقی می باشد و گروه ما یک گروه دو نفره هست. شامل بنده، بيژن نوروز و آقای مصطفی طالبیان (Mostafa Talebian)  که تخصص ایشان در رابطه با پیانو(Piano)، اورگان(Organ) ، کیبورد الکترونیک(Electronic Keyboard) و سینتی سایزر(Synthesizer) می باشد.

4 ساز اصلی رو ایشون نوازندگی می کنند و من هم در بخش الکتریک گیتار و لپ استیل گیتار. از نوازنده های میهمان هم دعوت می کنیم با توجه به نیازی که در طی ساخت بوجود می آید. اگر نیاز به گیتار بیس داشته باشیم از خانم گلبرگ پرویزی (Golbarg Parvizi) دعوت خواهیم کرد. استفاده از نوازنده ها دلایل خاص خودش را دارد و سلیقه ای و دوستانه  نیست. حتما باید آن نوازنده پیشینه ای قوی و دانش بالایی از موسیقی داشته باشد. اگر به موزیسین دیگری نیاز داشته باشیم چه در ایران و چه در خارج از کشور طبق قرارداد بین المللی فعالیت میکنیم و پروژه را میبندیم.

نکته قابل توجه این می باشد که کلیه فرایند و مراحل نت نویسی, آهنگ سازی, تنظیم, نوازندگی, صدا سازی و مهندسی, ضبط صدا, میکس و مستر و تولید و انتشار در استودیو شخصی خودمان به صورت فول آنالوگ و در صورت نیاز دیجیتال انجام می شود. به زودی در یک مقاله فنی کامل شرح فرایند مهندسی را آماده و انتشار می دهیم.

سابق بر این با خانم گلبرگ پرویزی همکاری داشتید؟

این اولین کاری هست که انجام خواهیم داد و قبلا در حد دوستی و آشناییت بوده و بیشتر میشه گفت در حال بررسي توانايي هاي ايشان بودم. البته ایشان از بین 5 نوازنده باس گیتار که به طور کامل د به مدت 4 سال آنها را رصد می کردم انتخاب شدند و موارد فنی و تکنیکال تک تک آنها مورد بررسی اینجانب بود. مواردی شامل نوع نوازندگی، استایل نوازندگی، دانش موسیقی، تجهیزات استفاده شده در کار نوازندگی و حتی نوع ساز نوازنده و نوع سیمهای ساز و غیره. ایشان توانای بسیار بالا در نوازندگی باس گیتار(Bass Guitar)  دارند و بیشتر ما متمرکز هستیم بر روی خلق و تولید صدا و نحوه ضبط صدا بر روی گیتار باس که همکاری ایشان بسیار مثمر ثمر می باشد.

ما نمیتوانیم از موزیسینی دعوت کنیم که خب حالا بیاین ساز بزنیم و بدون منطق و هدف. شما باید قبل از همكاري در مورد آنها تحقيق  کنید. چون خارج از خصوصیات نوازندگی، دانش اولیه شخص راجع به موسیقی و شناخت کافی راجع به گروه های موسیقی جهانی، هوش خوب، جهان بینی نوازنده و نگاهش به موسیقی، و انجام کار گروهی، نداشتن خودبینی خیلی مهم است. تجربه بالایی از موسیقی در نوازندگی داشته باشد که تمیزنوازندگی بکند. کاور خیلی کار نکرده باشد و خودش بداهه‌ نوازی (Improvise)  کرده باشد. کسی که کاور زن باشد برای کار ما مناسب نیست. کسی که صبح تا شب از خودش بداهه‌ نوازی(Improvise)  ميکند برای من ارجعیت دارد. خصوصیات اخلاقی خود فرد هم خیلی مهم است و اینکه در گذشته با چه کسانی کار میکرده است.

 

چه برنامه ای برای رونمایی از آلبومتان دارید؟

در حال حاضر آلبوم نزدیک به ۸ ماهی است که مجوز انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد دفتر موسیقی (Publication license from the Ministry of Culture and Islamic Guidance)  گرفته است  و بعد مجوز، شماره واسپاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی  (Drop-off Number of National Library Iran) هم به ما داده شده که البته این برای من کافی نبود و من در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد ثبت اثر ادبی و هنری  (Registration of Literary or Artistic) هم به ثبت رساندم.

چون ما در ایران چیزی به نام کپی رایت نداریم . به همین دلیل اگر وارد دادگاه شوید  و حقي را مطالبه کنید، آلبوم تان حتما باید ثبت شده باشد. ما برای آلبوم شماره جهانی قلم کالای تجاری (Global Trade Item Number  – GTIN) گرفتیم که یک کد منحصر بفرد در سطح جهان است که در فروش جهانی آلبوم به صورت فیزیکی مشکلی نداشته باشیم. شناسه GTIN براي ورود محصولات به بازار و تجاري‌سازي آن‌ها الزامي بوده و مهمترين كاربرد آن، شناسايي اقلام در سيستم­هاي اطلاعاتي زنجيره تأمين وصندوق‌هاي مكانيزه ‌فروش می باشد.

البته در حال حاضر برای تمامی ترک های آلبوم به صورت جداگانه هر ترک دارای کد رمز استاندارد بين المللي ضبط ها (International Standard Recording Code – ISRC) در حال صادر شدن می باشد.  امیدوارم تا انتهای مهر ماه بتوانیم رونمایی آلبوم را برگزار کنیم و در دی ماه هم از نسخه تصویری اثر به صورت دیسک دی وی دی (DVD disc) و دیسک بلوری (Blu-ray disc)  با تکنولوژی صدای فراگیر (Surround Sound) رونمایی خواهیم کرد.

 

براي برنامه رونمایی از آلبوم   G.R.A.V.I.T.Y. باتوجه به فرارسیدن ماه محرم و صفر، مشکلی برای اجرای این مراسم نخواهید داشت؟

برای فرایند رونمایی از آلبوم حتما مجوزهای مربوطه را اخذ خواهیم کرد و اگر امکانش باشد خصوصی برگزار میکنیم و فضایی را انتخاب خواهیم کرد که به مسایل کارخودمان و نجوم مربوط باشد  در حال حاضر سه مکان را انتخاب کردیم . موزیک ما صرفا موزیک نیست علم هم است. مخاطبین ما در علم نجوم، فیزیک، کوانتوم و عام هستند که آنها هم یک آلبوم تهیه میکنند و گوش می دهند و اگه با موسیقی ارتباط برقرار کنند پیگیری می کنند.

 در مورد سبک آلبومتان هم توضیحاتی بفرمایید؟

در ایران ما محدودیت در انتخاب سبک داریم . مجبوریم در سامانه دفتر موسیقی در قالب الکترونیک انتخاب کنیم یا پاپ و یا سنتی . شاخه ای که ما انتخاب کردیم سبک “الکترونیک پاپ ” بود اما موسیقی ما تلفیق 4 سبک است: موسیقی الکترونیک  (Electronic Music) آرت راک (Art Rock)  و  پراگرسیو راک (Progressive rock)  و اسپیس راک.(Space Rock)  بین 4 سبک پیچیده شده است.

انتظار شما از” مجله آنلاین موسیقی گراماتون” چی مواردی است؟

انتظار ما این است که “مجله آنلاین گراماتون” خیلی زود بتواند کار ما را در سامانه های آنلاینی که در اختیار دارند مثل وب سایت مجله و اینستاگرام و کلیه سامانه های اطلاع رسانی قانونی کشور یا هرجا با مدیا فعالیت دارند برنامه ریزی داشته باشند و اخبار را سریعا به اطلاع علاقمندان و دوستان ما برسانند و در ازاء آن ما هم این قول را به گراماتون میدهیم که سورس تمام اخبار و اطلاع رسانی هایی که در داخل و یا خارج کشور انجام دهیم ابتدا در اختیار گراماتون قراردهیم و از این طریق منتشر شود. درحال حاضر ما نسخه آنلاین موسیقی نداریم و فقط به صورت فیزیکی می باشد و دوستان می توانند از پیج اینستاگرام کلیه فرایند کاری گروه را پیگیری کنند.

بعنوان حرف آخر اگر مطلبی هست که احتمالا از شما پرسیده نشده بفرمایید؟

حرف خاصی نیست گفتنی ها را عرض کردم ضمن تشکر از شما به خاطر وقت و فرصتی که برای ما قرار دادید آقای طالبیان اگر مطلبی به ذهنشان میرسد بفرمایند؟

پس ازشنیدن صحبت های جناب بيژن نوروز گقتگوی کوتاهی با آقای طالبیان نیز داشتیم که در ادامه میخوانید:

مردادماه گذشته بود که آقای نوروز نزد من آمدند ، در آن زمان در گروه های مختلفی ساز میزدم و کارهای من را زیر نظر داشتند و پیگیری کرده بودند.

پس از ساعت ها گفتگو، ایشان پیشنهاد همکاری دادند. انتظاراتی که داشتند را بررسی کردم و اینکه قصد داشتند یک کار بسيار پیشرفته  به لحاظ فنی كه در آن از به روز ترین تجهیزات دنیا استفاده کنیم را انجام دهند. با توجه به این که خودشان ( بیژن نوروز ) تحصیلات عالیه نوازندگي و فيزيك صوت را در خارج از کشور داشتند و از نظر رزومه كاري موفق، ايشان در سطح بين المللي فعاليت هاي بيشماري انجام داده اند، لذا به پیشنهاد ایشان پاسخ مثبت دادم و به این صورت همکاری ما شکل گرفت .

در شروع كار،  بنده منابعي را که ایشان معرفی می نمودند را مطالعه میکردم تا من نیز به لحاظ دانش موسیقیایی و هنر صدا سازی ، کار خودم را  با متد روز دنیا منطبق کنم.

عمده مشکلی که در کشور ما وجود دارد این است كه صدابردان اطلاعات کافی از نوازندگي (توانايي نواختن يك ساز را بصورت تخصصي) ندارند و به اين ترتيب منظور نوازنده را از صدايي كه نوازنده انتظار دارد در كنسرت يا در آلبوم شنيده شود را متوجه نمي شوند لذا کار کردن در چنین فضایی نتيجه اي در سطح عالي را به دنبال نخواهد داشت.  اگر موسيقي امروز ما مي خواهد با دنيا برابري كند بايد هم صدابرداراني  با دانش موسيقي و هم نوازندگاني با علم صدا داشته باشيم كه اين دو گروه چه در صحنه اجرا چه در استوديو ضبط بتوانند با هم تعامل فكري داشته و به عبارت عاميانه ، حرف يكديگر را بفهمند .

در ايران استودیو های خوبي با تجهيزات بسيار خوب وجود دارد، نوازنده هايي با مهارت هاي بالا هستند،‌ اما دانش استفاده از اين ابزار، تعامل و همفكري ميان گروه هاي مختلف وجود ندارد و هر كس سعي ميكند كل فرايند توليد موسيقي را خودش در يك اتاق كوچك به تنهايي انجام دهد، بنابراين تولید موسیقی با استاندارد های بین المللی هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ما برای تولید آلبوم G.R.A.V.I.T.Y. سعي كرديم از بهترین تجهیزات موجود استفاده كنيم و همچنين قبل از استفاده از هر دستگاهي دانش بکاربردن آن را بياموزيم .

امیدوارم  در آینده ای نزدیک تعداد کسانی که دانش و سواد کافی برای تولید موزیک هایی با استاندارهای بین المللی دارند زیاد شود و سطح آثار هنرمندان ایرانی هم سطح موسیقی جهان شود.

1 نظر
  1. ماني 2 هفته ago

    مقاله اگر هست در اين زمينه معرفي كنيد

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

کلیه حقوق مادی و معنوی این وبسایت متلعق به شرکت برنامه نویسی آمدیا میباشد .

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account