شنبه شب هایی از جنس راک

مصاحبه با رضا دادویی مدیر شب شنبه ها

رضا دادویی، متولد 1356 است و دکترای پژوهش هنر دارد. او کارگردان و تهیه کننده سینما، تئاتر و موسیقی است و برای آثار خود جوایز متعددی از جشنواره های داخلی و

خارجی دریافت کرده است. کتاب‏ها و مقالات بسیاری در زمینه سینما و تئاتر نوشته و ترجمه کرده است. او همچنین طراح و مدیر پروژه «پرفورمنس موسیقی شب شنبه‌ها»

است.

با او در رابطه با فعالیت تیم شب شنبه ها و این رویداد هنری گفت و گویی داشتم که در ادامه می‌خوانید:

لطفا از شروع کار خود و سابقه فعالیت شب‌شنبه‌ها بگویید.

تیم شب شنبه‌ها فعالیت خود را از سال 1393 آغاز کرد. در آن سال، طرح اولیه این رویداد، به منظور حمایت از گروه های حرفه ای موسیقی تجربی و گروه‌های موسیقی جوان

و مستعد که امکان و اقبال اجرا در سالن‌های بزرگ را ندارند یا هنوز نتوانسته‌اند مخاطبان خود را پیدا کنند پایه ریزی شد. به طور کلی، گروه‌های موسیقی تجربی برای اینکه

بتوانند کار خود را به طور حرفه‌ای دنبال کنند یا بیشتر دیده شوند، باید در سالن‌هایی متناسب با ظرفیت این نوع موسیقی و کارهای خلاقانه خود اجرا داشته باشند که ما

سعی کرده ایم این موقعیت و بستر را در شب شنبه‌ها برای شان فراهم کنیم. لذا در سال 1394، شب شنبه‌ها به طور رسمی فعالیت و برنامه‌های خود را آغاز کرد و تاکنون

بیش از 100 عنوان برنامه در سالن‌ها و سانس‌های مختلف برگزار کرده است.

شیوه برگزاری برنامه های شب شنبه‌ها به چه صورت است؟

طرح اصلی این برنامه به صورت پرفورمنس موسیقی است یعنی صرفا اجرای کنسرت نیست و به تناسب این که موزیسین‌ها در سالن تئاتر به روی صحنه می‌روند باید در

برنامه خود، پرفورمنسی همراه با موسیقی، شعر و آهنگ‌های خود داشته باشند که تلفیق این دو، مرز مشترک هنرهای تجسمی، نمایشی، سینما، ادبیات و موسیقی

است. در واقع در پرفورمنس ها، تعاملی مشترک بین هنرهای مختلف وجود دارد.

دلیل انتخاب نام «شب شنبه‌ها» برای این رویداد هنری چیست؟

مهم‌ترین دلیل انتخاب این نام، رسم قدیمی خالی بودن و اجرا نداشتن سالن‌های تئاتر در روزهای شنبه است و ما در شب‌ شنبه ها‌ی هر هفته با پرفورمنس و اجرای

موسیقی سالن خالی تئاتر را پر می‌کنیم.

مرحله نهایی فستیوال «گرامافست» در آخرین شنبه سال برگزار می‌شود که شب شنبه‌ها، به عنوان یکی از برگزار کنندگان آن، با گیتارایران و گراماتون همکاری می‌کند. چه

عاملی انگیزه همکاری با این دو تیم و مشارکت در برگزاری گرامافست را در شما ایجاد کرد؟

ما از مدت‌ها پیش، به دنبال بهانه‌ای برای ایجاد رغبت بیشتر در گروه‌ها و موزیسین ‌ها بودیم و به نظرم با برگزاری این فستیوال، می توانیم با همکاری گراماتون نوازنده‌های

نسل جدید گیتار را برای ارائه هنرشان ترغیب کنیم تا ضمن تقدیر از بهترین‌ شرکت کننده‌ها، آن‌ها شناسایی و تفکیک شوند و از این پس، با هدف مشخص و انرژی بیشتری

به کار خود ادامه دهند. با پیشنهادی که برای همکاری به ما ارائه شد و با توجه به اینکه امسال در خیلی از برنامه‌های ما نوازنده‌های گیتار حضور داشتند، آخرین اجرای شب

شنبه‌های امسال را به برگزاری «گرامافست» که فستیوال گیتار الکتریک است اختصاص دادیم.

 

شنبه شب هایی از جنس راک

شنبه شب هایی از جنس راک

آیا تاکنون برنامه‌هایی مشابه با گرامافست در زمینه موسیقی برگزار شده است؟

گاهی پیش می‌آید که به شیوه‌های مختلف یا گسسته شاهد چنین حرکت‌هایی باشیم اما جای برنامه‌هایی ثابت و مدون برای حمایت و عرضه موسیقی تجربی قطعا

خالیست. برای مثال در جشنواره های فجر و جوان از انواع موسیقی و موزیسین‌های فعال و موفق در سبک‌های معمول تقدیر می‌شود، اما در حوزه موسیقی‌های نو یا تجربی

چنین اتفاقی به ندرت پیش می‌آید. اگر برگزاری این فستیوال‌ها مستمر و هدفمند باشد جایگاه خود را به زودی در نسل بعدی موزیسین‌های جوان پیدا خواهد کرد و اتفاق‌های

بزرگی را در تغییر سرنوشت و مسیر زندگی آن‌ها رقم خواهد زد.

هفته پیش مرحله اول گرامافست به پایان رسید و آثار برتر نوازندگان توسط هیئت داوران انتخاب شد. تا این مرحله، سطح استقبال از مسابقه و کیفیت برگزاری فستیوال را

چطور ارزیابی می‌کنید؟

با وجود اینکه در اولین دوره برگزاری هر رویدادی کار به مراتب دشوارتر از دفعات بعد است به نظرم سطح استقبال از گرامافست فراتر از حد انتظار بود و با پیگیری برگزاری

فستیوال در سال‌های آینده، این جریان بسیار قوی‌تر خواهد شد. به عنوان مثال، شب شنبه‌ها پس از پیدا کردن مخاطبان و علاقه‌مندان خود در ماه های نخست، با خیل

انبوهی از تقاضاهای اجرا مواجه شد و اکنون ناچار به دسته بندی و انتخاب در رابطه با برگزاری اجراها به طور هفتگی و دراز مدت شده است. امروز تمام دغدغه و نگرانی ما

این است که بتوانیم به خوبی پاسخگوی تقاضای بالای گروه‌ها و مخاطبان خود باشیم. گراماتون نیز در صورت برگزاری سالانه گرامافست، با این سطح تقاضا از سوی نوازندگان

و استقبال طرفداران این جشنواره مواجه خواهد شد.

به نظر شما حضور فرشید اعرابی، همایون مجدزاده و اندیشه هژبر در هیئت داوران مرحله اول، تا چه اندازه در بالا بردن جذابیت فستیوال تاثیرگذار بوده است؟

بی شک، حضور این عزیزان به عنوان داوران فستیوال، باعث همدلی هواداران شان می‌شود. بسیاری از همین نوازنده‌های جوان نیز، با حمایت مستقیم و انگیزه بخشی

نسل قبل وارد عرصه موسیقی شده‌اند. به نظر من، ما باید مدام دنبال فرصت‌ها و بهانه‌هایی باشیم که بزرگان این ژانر موسیقی را کنار یکدیگر جمع کنیم تا با کمک یکدیگر

برای دیده شدن این ژانر از موسیقی تلاش کنند و این سبک بتواند جایگاه خوب و شایسته خود را در کنار سایر سبک‌ها پیدا کند. موسیقی راک به حمایت، همکاری و همدلی

بزرگان خود در کنار جوانان جویای نام نیاز دارد.

در مرحله نهایی فستیوال، جناب نوریک میساکیان به همراه دو داور برجسته دیگر این فستیوال، فرشید اعرابی و همایون مجدزاده، برای داوری این مرحله دعوت شده اند، آیا

شما هنرمند دیگری پیشنهاد میکنید که بتواند به این هیئت داوری اضافه شود؟

من معتقدم برای شروع و در اولین دوره از برگزاری فستیوال، مناسب‌ترین و بهترین داورها برای قضاوت انتخاب شده‌اند اما با ادامه یافتن فستیوال در سال‎‌های آینده می‌توانیم از

موزیسین‌هایی که در سایر شاخه‌های متنوع‌ موسیقی راک فعالیت دارند نیز برای حضور در هیئت داوری دعوت کنیم و گرامافست را تعمیم دهیم.

استقبال طرفداران موسیقی از برگزاری فستیوال در آخرین شب شنبه سال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

مخاطبان ثابت ما مدت‌هاست که فعالیت‌های شب شنبه‌ها را دنبال می‌کنند، در کنار ما هستند، و به لطف حمایت و حضورشان، شب شنبه‌ها امروزه یکی از مستمرترین و

پرمخاطب‌ترین رویدادهای هنری بعد از انقلاب در فضای موسیقی تجربی است. مطمئنم استقبال بسیار خوبی از آخرین شب شنبه امسال و فستیوال آن خواهد شد. ما و

مجله گراماتون برای این شب تدارک ویژه خواهیم داشت و شخصا در رابطه با حضور پرشور علاقه‌مندان و گرفتن بازخوردهای مثبت از برگزاری گرامافست، خوشبین و امیدوار

هستم.

و سخن پایانی؟

می‌خواهم در آخر به این نکته اشاره کنم که حمایت دفتر موسیقی ارشاد بالاخص جناب آقای طالبی مدیرکل این مجموعه و همچنین پرسنل محترم اداره کل ارشاد استان

تهران و جناب آقای اسماعیلی معاونت هنری و فرهنگی آن از این رویداد هنری در تمام این مدت و همچنین اعتماد به عشق و علاقه و هنر نسل جوان، باعث ایجاد یک تفاهم

جمعی و سازنده در این سبک موسیقی شده است. امیدوارم این حمایت‌های دولتی و مدیریتی استمرار داشته باشد تا نسل جوان موسیقی از این بستر برای فعالیت

استفاده کند و با رعایت قواعد و قوانین موجود، بتواند کارها و هنر خود را به بازار موسیقی عرضه کند.

 

مصاحبه: هديه ريحاني

0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account