موسیقی ما

موسیقی ما- تجربه‌ی ناموفقِ «بیگانه بیا» سبب شد تا آن‌طور که خودِ «اسفندیار» می‌گوید برای موسیقی متنِ فیلم «قیصر»، رجوع کند به زندگی خودش در بازارچه و ضرب زورخانه‌ای که همیشه سر راه نان گرفتن می شنیده است. «اسفندیار» در این فیلم با استفاده از سازهای ایرانی و زورخانه‌ای - باستانی از جمله تنبک و زنگوله توانست یکی از برترین موسیقی‌های متن تاریخ سینمای ایران را خلق کند. او زمانی از این سازها بهره برد که بیشتر موسیقی فیلم‌ها ملهم از موسیقی‌‌های عربی یا هندی بودند. به گفته‌ی «فردین خلعتبری» سنتور و ضرب زورخانه با زهی‌ها در فیلم «قیصر» اتفاقی نو را رقم زد.

«اسفندیار» موسیقی این فیلم را رایگان نوشت؛ اما از آن پس آهنگ‌سازی فیلم به عنوان یک حرفه تحمیل شد و او نیز برای آثار بعدی‌‌‌‌اش دستمزد گرفت و آهنگ‌سازانِ دیگر نیز به این حرفه پیوستند. موسیقی در این اثر به خوبی توانسته است خود را با متن، بازیگران، فیلم‌بردار و دیگر عوامل هماهنگ کند. رجوع کنید به موسیقی زمانِ ورودِ «فرمان» با پیشبند قصابی یا موسیقی‌ حماسی‌ای که زمانِ تیتراژ فیلم به کارگردانی «عباس کیارستمی» روی خال‌کوبی‌هایی از تصاویر شاه‌نامه بر بدنِ انسان آمده است.

موزیکِ متن این فیلم، توانست در زمانِ اکران، جایزه‌ی بهترین موسیقی متن را از دومین دوره‌ی جشنواره «سپاس» دریافت کند. 
اثری از: 
سایت موسیقی ما
ملودی‌ های آقای رئیس
کاور ویدیو: 
مدیر تولید: 
سما بابایی
تصویر: 
مصطفی وصفی
تدوین: 
بهار احمدی
نگاهی به موسیقی فیلم های مسعود کیمیایی
0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account