۱-چقدر خانوادتون در زمینه ی موسیقی حمایتتون کردند؟

چندان حمایت زیادی نبوده در آغاز اما ممانعتی هم نکردن… ولی در سالهای اخیر حمایت بیشتری در زمینه موسیقی انجام داده اند.

۲- به نظر خودتون بهترین اجرایی که داشتید کجا بوده و چرا؟

راحت نمیشه بگم، اما یکی از اجراهای سال ۱۳۸۳ که آلبوم وجود مجازی رو میزدیم خیلی خوب بود. به علاوه اینکه مخاطبان هم بسیار پر انرژی و همراه بودن و همینطور اجرایی که ۲ سال پیش در کرمان داشتیم.

 

۳-آهنگ سازی ها و برنامه هاتون با گروه آئورت و آقای اوحدی چطور پیش میره؟

در حال حاضر پروژه آئورت فعال نیست چون عبدی آلبوم سولوی خودش رو آماده کرد به اسم ..آدم آبی آدم آبی..من توی ۴ تا ترک این آلبوم سولو زدم و کار پروداکشن و میکس و مسترینگ آلبوم رو انجام دادم ..و اکنوم آلبوم در دست ناشر برای گرفتن مجوز نشر میباشد… در حال حاضر مشغول تمام کردن آلبوم جدید کهتمیان و آغاز ریکورد آلبوم هستی… البته پروژه های جانبی زیادی هم توی این مدت بوده ..که گروه سرب شاید مهمترین اش باشه… گروهی که با شهریار صیقلانی به عنوان وکال شروع کردیم سبک گروه راک است و ۲ آلبوم یکی به زبان فارسی و یکی به زبان انگلیسی ساخته شده که در حال تمرین برای اجرا میباشیم. همینطور آلبوم دوم کاوه دولتنیا که کار ساخت اون با من بوده مدتیه که تمام شده و فقط ریکورد پارتهای وکال آلبوم باقی مونده..البته من با گروه بارامانت هم به تقاضای حامد بابایی به عنوان تهیه کننده کار میکنم که کار تنظیم و نوشتن پارت درامز آلبوم تمام شده و بچه ها مشغول ریکورد گیتار و باس البوم هستن ..در کنار این کارها یک پروژه اهنگسازی برای اژن محمدی هم داشته ام ..که شعر و خوانندگی با اژن بوده و کل اهنگسازی تنظیم و میکس و مستزینگ کار با من بوده ..از این کار ۲ ترک به زودی منتشر خواهد شد ..سبک کار موزیک راک مدرن و خواننده به زبان فارسی میخونه ..پروژه های دیگری هم در پروسه انجام هستن ولی فعلا تا چند ماه دیگر فقط برنامه ما ریکورد و میکس آلبوم جدید کهتمیان خواهد بود .
لازم به ذکره که کار اهنگسازی البوم عبدی فقط توسط خودش انجام شده است ..

 

۴-اگه موزیسین نمیشدید چه حرفه ای رو ‌انتخاب میکردید؟

من قبل از موسیقی نقاشی میکردم و هنوزم فکر میکنم که شاید بهتر بود همونو ادامه میدادم ..البته فوق لیسانس مکانیک دارم و بعضی مواقع به رشته مهندسی هم فکر میکنم ..از کارهای دیگه که دوست داشتم انجام بدم حفاظت از حیات وحش و خصوصا گونه گربه های بزرگه که دائما بابتش ناراحتم و بالاخره باید بتونم توی این مورد کار مفیدی انجام بدم ..

 

۵-کدوم آلبوم خودتون رو از همه بیشتر دوست دارید و چرا؟

آلبوم جدید کهتمیان که بزودی خواهید شنید چون واقعا موزیکیه که سالها برای ساختنش صبر کردم و ایده تشکیل کهتمیان همین موسیقی بوده ..البته حدود ۱۲ سال پیش من آلبوم سولویی به نام هزارو یکشب ساختم که بدونه کلامه ..موزیک بیشتر الکترونیک به همراهی گیتار الکتریکه که فضای شرقی داره ..این آلبوم هم بسیار برای خودم دوست داشتنیه چون اون زمان با تمام وجودم و آرامش زیاد ساختمش… امیدوارم تا پایان سال آینده فرصتی بشه و بتونم این آلبوم رو هم ریکورد کنم و منتشر بشه. با وجود اینکه مال خیلی وقته پیشه اما فکر میکنم هنوز میتونه برای شنونده جذاب باشه…

 

۶- تا حالا شده وسط اجرا به جمعیت نگاه کنید و یک چیز خنده دار ببینید و یا یک موقعیت خنده دار پیش بیاد و نتونید جلوی خندتون رو بگیرید؟

یادم میاد که یکبار خیلی خنده ام گرفته بود ولی درست یادم نیست چرا ..مجبور شدم به ببرها فکر کنم تا بتونم جلوی خندمو بگیرم چون واقعا نمیتونستم درست ساز بزنم.

۷- اگه قرار باشه اسم یک فیلم رو‌ جایگزین اسم بندتون بکنید، کدوم فیلم رو انتخاب میکنید؟

اسمای خوب زیادی هست ولی همین الان Shinning به ذهنم رسید با بازی جک نیکلسون و کارگردانی استنلی کوبریک… اسم خوبیه.

۸- ایده ی اولیه آهنگاتون رو از کجا میارید؟

بسیار متفاوته… هم با توجه به وضعیت مودی خودم هم سبک و ژانر موزیکی که میخوام بسازم.. اگر کار گیتار محوری باشه مثل کارهای آلبوم سولوها بیشتر موقع ساز زدن ایده رو پیدا میکنم. برای فرم آلبوم جدید کهتمیان که خواهید شنید خیلی وقتها با احساس و شنیدن یک ریتم توی ذهنم شروع میشه… خیلی وقتها اول پارت درامز رو که توی ذهنم آمده مینویسم و بعد با نوازندگی پارت گیتار رو در میارم… البته زمانی هم موزیک های پاپ سفارشی ساختم که خیلی وقتها شروع آهنگسازی با نوشتن اکوردهای پیانو و یا پد توی سافت ور بوده ..اما موزیکهایی که برام اهمیت زیادی دارن همیشه اول تصویری توی ذهنم ساخته میشه از ریتم و هارمونی و بعضا ملودی… این تصویر یا صدا چیز واضحی نیست اما شکل اولیه و انگیزه ای برای شروع کردن یک ترکه. خیلی وقتها به طور ذهنی فواصل گام و هارمونی رو توی غالب یک ریتم میشنوم و بعدش شروع میکنم به پیدا کردن اون نتها روی گیتار.

 

۹- برنامتون برای آینده چیه؟

من به طور جدی تصمیم دارم مخزن بزرگی که توی این سالها از تمهای شرقی جمع کردم رو در غالب آلبومهای جدید کهتمیان استفاده کنم و اگر اوضاع خوب باشه با توجه به اینکه ما الان وکال بسیار خوبی در گروه داریم سالی یک آلبوم منتشر بشه… البته به شدت دنبال این هستم که آلبومهای گروه سرب منتشر بشن و این بند هم به روی صحنه بیاد. در کنار این دو کار وقت اضافی اگر وجود داشت آلبومهای سولوی خودمو ریکورد و منتشر کنم. در واقع برای سالهای پیش رو بیشتر تمرکزم روی کارهای خودم خواهد بود و برنامه ای برای آهنگسازی یا پروداکشن آلبومهای افراد دیگر ندارم.

۱۰-بیشتر به‌ چه نکاتی امتیاز میدید و فکر میکنید که چه کسایی شانس برنده شدن دارند ؟

در این مورد با توجه به اینکه من تجربه داوری در چندین مسابقه رو دارم میخوام که رای من درست باشه ..قدم اول نوازندگی صحیح و خوبه ..شامل همه نکاتش از تمیز بودن تا قدرت تکنیکی و غیره ..دومین پارامتر برای من قابلیت ملودیکه، چون بحث بر سر نوازندگی لید گیتار است به طور قطع خلاقیت و زیبایی ملودی اهمیت بسیار زیادی داره. در مرحله سوم توجه من به نوازندگی ویژه و استایل شخصیه .چه لهجه ساز زدن و چه استفاده از تکنیکهای شخصی. همینطور نگاه به مبحث تئوری عملی در نوازندگی لید گیتار، به عنوان مثال اگر کسی برای زدن آرپژ از تکنیک سویپ پیکینگ استفاده کنه و فرم و شکل آرپژش شخصی و تکراری نباشه امتیاز بالاتری داره یا به فرض بتونه توی انتخاب اسکیل و گام حرکات و انتخابهای متدوال و اولیه رو فقط انجام نده و از بعضی گامهای غیر متداول و ویژه استفاده کنه. موارد دیگه کنترل ریتمیک در سولو هست و همینطور صدا سازی خوب که البته این مورد از اهمیت خیلی کمتری برای من برخورداره چون شاید ما نوازنده بسیار عالی داشته باشیم که از امکانات و ابزار خیلی خوبی استفاده نکرده باشه و من دوست ندارم در این حالت از امتیاز ایشون به این دلیل چیزی کم بشه. به نظر من موزیسینهای خوبی که تجربه کافی در نوازندگی لید گیتار دارن شانس بالایی خواهند داشت.

 

۱۱-سطح مسابقه رو چجوری پیش بینی میکنید؟

با توجه به صحبتهایی که با اندیشه انجام دادم و تصمیماتی که گرفتیم فکر میکنم این مسابقه از سطح بالایی برخوردار باشه و همینطور جوایز ارزنده ای که گیتار ایران برای مسابقه در نظر گرفته قطعا باعث شوق و انگیزه بیشتری در شرکت کنندگان میشه. ما سعیمون بر اینه که مسابقه بسیار خوب و سازنده ای رو شکل بدیم که از همه نظر فکر شده و دقیق باشه و قطعا با همکاری دوستان به همین شکل خواهد بود.

۱۲-پیشنهادتون به هواداراتون و کسایی که هنرمند ها رو حمایت میکنند، مثل گیتار ایران و گراماتون چیه؟

در وحله اول خیلی تشکر میکنم از شما و گیتار ایران به خاطر حمایتتون از موزیسینهای خوبمون و خوشحالم که به دورانی رسیده ایم که حمایتها و مسابقاتی برای شناسوندن موزیسینهای خوب به دیگران وجود داره. در کنار این تشکر دوست دارم که این حمایتها و برنامه ها ادامه پیدا کنه چون به نفع هممون خواهد بود و اینکه بتونیم هر بار از دفعه قبلی بهتر عمل کنیم و تجربیاتمون رو برای هر حرکت بعدی استفاده کنیم. توی کشور ما نوازنده های خوب و جوون زیادی وجود دارن که با این حرکتها انگیزه بیشتری پیدا میکنن و پا به میدان میذارن. هر چقدر موزیک و موزیسین خوب بیشتر باشه، فضای فرهنگی بهتر و حرفه ای تر خواهد شد. ما میتونیم در مدت نسبتا کوتاهی به سطح خوبی از دانش و اتفاقات خوب موسیقایی برسیم و نتیجه اون دوام و پویایی موزیک مدرن و راک در کشور ما خواهد بود که متقاضیان زیادی داره و طرفداران این سبک موسیقی بیشتر به سمت موزیسینها و موسیقیهای داخلی گرایش پیدا خواهند کرد… ممنونم از شما.

 

مصاحبه: آیدا ظریفیان

0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account