مصاحبه با على اصفهانى

على اصفهانى , ليدر گروه “مرداب” و عضو فعال گروه “Phenomenal” ، حدود 15 سال است كه نوازندگى را در سبك راك و متال شروع كرده و در حال حاضر در حال تمرين براى اجراى گروه Phenomenal و كار روى سولو آلبوم خود است.

1- يك بيوگرافى در مورد خودتون بديد.

على اصفهانى هستم، حدود 15 سال هست كه در زمينه ى موسيقى در ژانر راك و متال فعاليت دارم. در سال 1999 و 2000 من با كمك پسر عموم، وحيد اصفهانى, يك بندى رو به اسم “مرداب” راه اندازى كرديم. در اين چند سال در سه چهار تا آلبومى كه مرداب بيرون داده با دوستان زيادى كار كردم. در كنار “مرداب”، پروژه هاى ديگه اى هم داشتم با گروه هاى ديگه و به طور كلى وقتم رو صرف توليد موسيقى به خصوص در ژانر راك و متال كردم. گروهاى ديگه اى هم بودن مثل “Phenomenal” كه الان در حال حاضر براى آلبوم دوممون تونستيم از وزارت ارشاد مجوز بگيريم و الان تو سايت بيپ تونز قابل خريد هست و آهنگسازى و تنظيم اين آلبوم رو با دوست عزيزم روزبه شاهرخى انجام داديم و براى علاقه مندان سبك متال در ايران كه دوست دارن كه يك كار متال با وكال انگليسى رو گوش كنند، ما براى اولين بار تونستيم اين كار رو انجام بديم و همچين آلبومى رو توليد كنيم كه در سايت بيپ تونز قابل خريد و دانلود هست.
آلبوم اول “Phenomenal” آلبومى بود كه توسط يه كمپانى به نام “بم آهنگ” تكثير كرديم اما نتونستيم مجوز بگيريم چون اون موقع (سال 2007) شرايط براى گرفتن مجوز مساعد نبود. حتى بدون خواننده هم ما نتونستيم مجوز كارمون رو بگيريم.
گروه هاى ديگه اى هم بودند كه من افتخار اين رو داشتم كه باهاشون همكارى كنم، چه به عنوان بيسيست وچه به عنوان خواننده.

على اصفهانى

گروه مرداب سال 2008

2- اولين اجرايى كه داشتيد كجا بود و چطور بود ؟

ما در سال 2008 كه آلبوم دوم مرداب رو تكثير كرديم، تونستيم يك سرى فستيوال هايى رو انتخاب بكنيم و يك سرى منيجرها كه ميتونستند كنسرت برگزار كنند، از كشورهاى اطرافشون ما رو انتخاب كردند. اولين اجراى “مرداب” سال 2008 در كشور ارمنستان بود، كه ما در فستيوالى كه گروه هاى متال ارمنى و گروه هايى از روسيه و اروپا حضور داشتند، اجرا كرديم و تونستيم اجراى بسيار خوبى داشته باشيم كه آرش ایوانی به عنوان وكاليست گروه بود. وحيد اصفهانى به عنوان بيسيست و من هم به عنوان گيتاريست و هم خواننده ى كلين بودم و آيدين زاهدى نوازنده ى مهمان ما براى گيتار دو بود و همچنين يك درامر ارمنى به نام كرين كه اين افتخار رو به ما داد و نوازندگى درامز رو در اون كنسرت به عهده داشت.در سال 2012 هم در ارمنستان كنسرتى داشتيم كه من اونجا به عنوان خواننده و گيتاريست حضور داش

على اصفهانى

گروه مرداب سال 2012

تم چون آرش ایوانی و آيدين زاهدى مهاجرت كرده بودند و ديگه پيش ما نبودند.

3- ترجيح ميديد انالوگ ركورد كنيد يا ديجيتال؟

خب قطعا در حال حاضر نميشه اين رو صرف گفت كه ما بخوايم فقط آنالوگ ركورد كنيم، چون در نهايت تمام نرم افزارهايى كه در حال حاضر براى ذخيره و پردازش موسيقى وجود دارند، همه به صورت ديجيتال هستند. حتى گرون ترين sound card هاى دنيا رو هم بگيريد، در نهايت صدا بعد از اون سيگنال آنالوگ، تبديل به يك سيگنال ديجيتال ميشه و به صورت صفر و يك پردازش ميشه. اما نكته ى مهم اين هست كه صداى آنالوگ، صدايى هست كه بى نهايت هست و در اون مرزى وجود نداره و صداى گرم و نرم ترى رو به ما ارائه ميده.

اما چيزى كه الان وجود داره اينه كه، از تدوين اين دو هست كه ميتونيم يه صداى خيلى خوبى بگيريم. يعنى ركورد توسط دستگاه هاى آنالوگ مثلا پرى امپ هاى لامپى و ترانزيستورى صورت بگيره و در نهايت از sound card هاى حرفه اى استفاده كنيم كه بتونه اين تبديل آنالوگ به ديجيتال و ديجيتال به آنالوگ رو به صورت خيلى دقيق و به بهترين حالت انجام بده. در واقع ما نميتويم صرف بگيم كه فقط بريم سمت آنالوگ چون همچين چيزى امكان پذير نيست. در حال حاضر گرون ترين استوديوهاى دنيا دارن از تجهيزات ديجيتال استفاده ميكنن. اما ميشه گفت كه تكنيك هايى وجود داره كه استفاده از هر دوى اينها باعث ميشه كه ما يك صداى خيلى خوبى برسيم.

 

4- به نظرتون پيشرفت تكنولوژى در حوزه ى موسيقى بيشتر باعث افزايش خلاقيت شده يا خلاقيت رو از بين برده ؟

ميشه گفت كه اين قضيه نسبيه. كسى كه بخواد خلاقيت رو انجام بده ميتونه از تكنولوژى استفاده كنه و اين خلاقيت رو به وجود بياره و حتى ميتونه بدون استفاده از تكنولوژى باز هم خلاقيت رو به وجود بياره. تكنولوژى يك سرى راهكارهايى رو براى سريع تر رسيدن به اون مقصد در اختيار ميذاره اما خب يك سرى نرم افزارها هستند كه به دليل امكاناتى كه در اختيارمون ميذارن خلاقيت رو ميگيرند، مثلا مثل لوپ هاى آماده ى درامز، يا ريف ها و ملودى هاى آماده اى كه وجود داره. طرف مياد از ريف ها و ملودى هاى آماده استفاده ميكنه و يك كارى رو تنظيم ميكنه و آهنگ ميسازه.

ميشه گفت كه تكنولوژى، اگه بخوايم ما رو سريع تر به يك هدفى برسونه و باعث بشه از ذهنمون كمتر استفاده كنيم اصلا خوب نيست. اما بستگى به اون شخص داره كه بخواد از چه نقاطى از اون تكنولوژى استفاده كنه. به نظر من بستگى به خود آهنگ ساز داره كه خودش رو مجبور كنه تا ملودى رو خودش انتخاب كنه و خودش هارمونى آهنگ رو تنظيم كنه و يا اينكه بده دست نرم افزار.

اما در حال حاضر اين چيزيه كه همه جاى دنيا داره اتفاق ميفته، بزرگ ترين آهنگ

على اصفهانى

Studio Theme 2008

سازاى دنيا دارن از يك سرى لوپ ها و ريف ها و يا درامزهاى آماده استفاده ميكنن و كاراشونو ميسازن. اما خود من به شخصه ترجيح ميدم خودم وقت بزارم براى اينكه بتونم يك ملودى رو خودم خلق كنم و از احساس خودم استفاده كنم. اما از تكنيكهايى كه در نرم افزارها وجود داره براى اينكه كارم رو سريع تر و با كيفيت بالاتر و بدون خطا پيش ببرم استفاده ميكنم.

 

5- گروه هاى راك ايرانى مورد علاقتون كدوم ها هستند ؟

كاراى آقاى فرشيد اعرابى، مخصوصا كار آخرشون كه جديدا از سايت بيپ تونز خريدم خيلى دوست داشتم كه در سبك متال هست. تو سبك راك، كارهاى كاوه يغمايى رو خيلى دوست دارم. يك گروهى هست جديدا به اسم “كروم” كه كارشون رو گوش دادم و خيلى زيبا و ارزشمند بود. گروه The Ways كارهاى خوبى داره. گروه Kahtmayan رو هم خيلى دوست دارم. دورادور آهنگهاى گروه Electroqute رو شنيدم و خوشم اومده. Octaverse هم همينطور. همچنين گروه 5grs هست كه وقتى من گيتار زدن رو شروع كردم، پويان مددى كسى بود كه باهاش در ارتباط بودم و الان در گروه 5grs هست. ما در سال 1377 با هم رو يك آلبومى به اسم Nightmare كار كرديم كه تو اين آلبوم صدا بردارى و نوشتن پارت هاى درامز به عهده ى من بود. گروه هاى زيادى هستند… من حدودا از سال 78 يا 79 گيتار الكتريك رو پيش استادم، پويا محمودى، كه در گروه “باراد” بود شروع كردم. اولين گروهى كه آلبومشون رو خريدم و كارشون رو فوق العاده دوست داشتم گروه “باراد” بود. يك كار راك ايرانى و تلفيق موسيقى نواحى جنوبى با سبك راك بود كه فوق العاده اين كار رو دوست دارم. كلا كارهاى پويا محمودى رو خيلى دوست دارم. گروه Comment هم هست كه من آهنگاشون رو گوش ميكنم، مخصوصا آلبوم اولشون رو خيلى دوست داشتم و كارشون خيلى خوبه و خيلى تميز كار ميكنند. و خيلى قشنگ سعى كردند كه موسيقى راك فارسى رو توليد بكنند.

على اصفهانى

 

6- چقدر سليقه ى موسيقاييتون از قديم تا الان تغيير كرده؟

همون زمانهايى كه ساز زدن رو شروع كردم شايد بيشتر سبك هاى ترش متال و پاور متال خيلى گوش ميكردم. بعد از چند سال، سليقه ام بيشتر رفت سمت دث متال و سبكهايى كه يك مقدار وكال هاى حالت هارش داشتند. اما در حال حاضر ميشه گفت كه شايد چند سالى هست كه ترجيح ميدم سبك هاى پروگرسيو متال گوش كنم مثل گروه symphony x , Andromeda و Dream Theater .
اما خيلى موقع ها ميشه كه باز هم گروه هايى مثل Soilwork و گروه هاى اينطورى كه وكالز متال كر دارند رو گوش ميدم و دوست دارم. اما در كل ميشه گفت سليقه ام خيلى فرق نكرده… اما يك جورايى چرا، الان وكال هاى clean رو بيشتر دوست دارم گوش بدم تا وكال هاى دث متال.

 

7- در حال حاضر روى پروژه ى خاصى كار ميكنيد ؟

در حال حاضر داريم تمرين ميكنيم براى اجراى گروه “Phenomenal” كه اميدوارم بتونيم تا آخر تابستون اين اجرا رو برگزار كنيم اما در حين اين، من يك پروژه ى شخصى هم دارم كه حدود دو ساله دارم روش كار ميكنم و سولو آلبوم خودم هست و ملودى هاى اين آلبوم گرفته شده از ملودى ها و آهنگ سازى هاى برادرم هست كه بعضى جا ها رو من تغيير دادم و تنظيم و ركورد و ميكس و مستر آلبوم به عهده ى من بوده. كارش تقريبا تموم شده و سبكش هم ترش متاله و حالت old school داره.

 

8- برنامتون براى آينده چيه؟

به غیر علاقه مندی زیاد به بحث آموزش در رابطه با تولید موسیقی با نرم افزارهای معروف آهنگ سازی و بحث شیرین Music Production و موارد مربوط به میکس و مستر که سالهاست در این زمینه فعال و صاحب امتیاز هستم ، برنامه دارم كه سولو آلبومم رو تا سال آينده بيرون بدم و بيشتر تمركزم روى گروه “Phenomenal” براى برگزارى كنسرتهاى داخلى و يا خارجيه بزارم .
البته اين رو هم بگم، براى اون دسته از كسايى كه خيلى به گروه مرداب علاقه داشتند و دارند، من تقريبا پنج يا شش ترك براى آلبوم بعدى مرداب انجام دادم اما خب پروژه ايه كه زمان ميبره و من فكر ميكنم تا سال بعد 2018 آلبوم چهارم مرداب رو هم ايشالا بديم بيرون.

 

مصاحبه: آیدا ظریفیان

6 نظر
  1. مهدي 1 سال ago

    سلام… .متشکرم

    • مهدی عابدی 1 سال ago

      سلام سپاس

  2. سعيد 1 سال ago

    سپاس…

    • مهدی عابدی 1 سال ago

      ممنون از نظرتون

  3. صحر 1 سال ago

    خيلي عالي…

    • مهدی عابدی 1 سال ago

      سپاس از نظرتون

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account