گروه راک بارامانت

مصاحبه با هامد بابایی سرپرست گروه بارامانت

هامد بابایی، متولد 1362 و استاد رشته نقاشی و مدرس در دانشگاه است. وی سرپرست و نوازنده گیتار الکتریک گروه “بارامانت” در تهران است.

با او در رابطه با فعالیت شخصی‌اش و گروه “بارامانت” گفت و گویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید :

1-  موسیقی رو از کجا و چطور شروع کردین؟

حدود 19 سال پیش، با دوست صمیمی ام ” امیر خوش حرف ” شروع به نواختن گیتار در سبک های پاپ و بعد کلاسیک کردیم و هرچه پیش میرفتیم علاقمون به موزیک راک بیشتر شد و با دوستانی که به ما ملحق می شدند،اجراهایی داشتیم.

درسال85 اجراهایی رو بصورت کاور،بطور جدی و در شهرستانهای مختلف از جمله کاشان پیش بردیم. در سال 94 تصمیم به نام گذاری گروه به نام “اسلوگن” slogn به معنای “شعار اعتراضی” گرفتیم و چند وقت بعد اسم گروه رو به “بارامانت”تغییر دادیم.

در واقع تفکر اصلی من و بقیه اعضاء ، تجلی اش در همین اسم جدید بود. “بارامانت” در اصل غلط خوانی تعمدی بارِ امانت هست. بارِامانت در هر دوره ای از تاریخ یک معنی پیدا میکنه و با توجه به فراخور زمان و نیازهای آدمی متفاوت هست. “بارامانت” در اصل همون “بارِامانت” ما که همون موزیک و قسمت تجسمی است که ما تعمداً بار معنا رو ازش گرفتیم و کلمه جدیدی ساختیم که تفکر گروه ما رو بیشتر توضیح میده.

2-  همکاریتون با آقای همایون مجدزاده چطور بود و از کجا شروع شده؟

من و “امیرخوش حرف” کلاس های زیادی رفتیم در حضور اساتید بزرگی از جمله جناب مجد زاده بودیم که بعد از گذشت سالها، دوستی عمیقی بین ما شکل گرفت حتی طوری که همایون مجدزاده در زندگی من تأثير زیادی گذاشت و به ما لطف کرد ، در آلبومی که ما پیش برده بودیم ، بعنوان تهیه کننده و تنظیم کننده نهایی، “بارامانت” را همراهی نمود. در سینگل تِرَك ” stillness ” (بهار96) که با مجوز رسمی وزارت ارشاد منتشر شد، همایون مجدزاده میکس و مستر و اردوان انزابی پور بیس کار رو برعهده داشتند .

در اسفند ماه سال گذشته سینگل تِرَكي رو اجرا کردیم به نام ” اسلوگن ” از آلبوم اول “بارامانت”. امیدوارم در سال 97 این آلبوم رو بصورت رسمی بشنوین.

3-  بین گروه های هم سبک خودتون با کدوم گروه ها ارتباط کاری و همکاری دارین؟

برنامه ای برای هم نوازی با این گروه ها دارین؟ در حال حاضر درگیر آلبوم “بارامانت” هستیم که به بهترین شکل منتشر بشه و فکرمون رو روی اجرا تا 2-3 ماه آینده خیلی معطوف نیست. دوستان نزدیک زیادی داریم که ترجیح میدم اسم نبرم که اسم کسی از قلم نیفته.

4- نظرتون راجع به برگزار کننده های کنسرت های راک در ایران رو بگین؟ از کارشون راضی هستین؟

اساسا در جامعه ما کم و بیش موزیک راک به دلایل مختلف محصور بوده و به هرشکلی سعی شده به این ژانر بها داده بشه، کسی هست که شاید 40 سال عمرشو گذاشته باشه که خودش یک تفکر محسوب میشه و به نظرم جمع کردن این ها واقعا قابل احترام است. ” بهمن محصص ” نقاش، در جایی اشاره میکنه که “مهم نیست که تو چه می کشی، مهم اینه که چطور رسمش میکنی” من هم تفکر اینچنینی دارم و به نحوه  اجرا فکر میکنم که قسمت عمده کار است.

ما و یا دوستان ما در گروه های دیگه، چه تلاشی کنیم که این ژانر از موزیک بهتر شنیده بشه؟

باید کاری کنیم که ببینن این نوع موسقی چیز عجیبی نیست و یا حتی عده ای برای اولین بار بشنون. مطمئناً ما کمک میکنیم این جمع بزرگتر و فکر ها بازتر بشه.

5-  تا الان برای مجوز گرفتن تِرَك هاتون و یا برگزاری کنسرت به مشکل برخوردین؟

خب گرفتن مجوز برای تِرَك ها سخت بود اما برای گرفتن مجوز اجرا که از طریق وزارت ارشاد باید اقدام بشه، مراحلی داره که فکر میکنم مشکلش اینجاست که مجالی داده نمیشه، تلاش میکنن همه یکسان باشند و از شما می خواهند که همون رنگ رو به موزیکمون بدیم که دیگری  در دوره ی دیگر داده که این تقلید و تکرار یعنی از فکر دورشدن. امیدوارم این موضوع بهتر ازینی که هست بشه.

6- از کدوم هنرمندها بیشتر الهام میگیرید و یا الگوتون بودن؟

سوال بسیار سختی هست. تحصیلات من فوق لیسانس نقاشی است و سالهاس در دانشگاه تدریس میکنم. موسیقی رو هم بصورت جدی پیش بردم . خیلی از آرتیست ها در زمینه سینما، نقاشی، ادبیات و موسیقی هستند و تعدادشون خیلی زیاده و اصلا نمیشه اسم یک هنرمند رو بگم و اسم بقیه رو نگم . در کل جمیع این هنرمندان برای من تاثیرگذار هستن.

7- با مجله آنلاین موسیقی گراماتون آشنا هستین؟

گراماتون رو چند ماه آخر بواسطه ” مسابقه گیتارالکتریک ” که برگزار کرده بود شناختم، میشه گفت چندماهی هست با این مجله آشنا هستم و اخباری که در فضای مجازی منتشر میکنه رو دنبال میکنم.

8- برنامتون برای سال 97 چی هست؟

آلبوم قطعا باید منتشر بشه و بعد از اون هم اجرا خواهیم داشت که سعی ما بر این است که خیلی تکرار نکنیم. تکرار به این معنا که در سال 95 در “دانشگاه تهران” اجرا گذاشتیم. دو اجرای بعد ما در سال 95 در “تئاتر مستقل تهران” بود. سال 96 رو با نشست تخصصی (که محل آن در “نشرهنوز” بود) در رابطه با موزیک راک و تعامل آن با مخاطب عام شروع کردیم که سعی شد سازی زده نشه و مخاطبین ما رو نقد کنند . در مرداد ماه در “سفارت اتریش” اجرای خوبی داشتیم و شهریور گذشته، پرفورمنسی در “گالری محسن”.

در پرانتز بزرگی این مطلب رو بگم، اشتباهی که شکل گرفته اینه که چیزی که در برخی از اجراها بعنوان “پرفورمنس” نام گذاری شده اسمش “پرفورمنس” نیست. با توجه به تجربه و دانشم درباره این موضوع صحبت میکنم،”پرفورمنس” چیزی جدای از کار نیست. یعنی هنر اجرا ، هنری مرتبط با هنرهای دیگه.حتی میتونه ساختار از پیش تعیین شده ای داشته باشه.

به طور کل از 4 عنصر زمان، بدن اجراکننده ، مکان، حضور رسانه ای یا حتی رابطه بین پرفورمر و بیننده باشه. معمولا دارای مضمون سیاسی، اجتماعی و فلسفی هست . باید تلاش کنیم مخاطب ما از ” پرفورمنس ” تعریف درستی بگیره.

در یکی دو اجرا شاهد بودم، یک نفر فرم تئاتر انجام میداد و یا نقاشی می کشید و نفر دیگر ساز می زد که به لحاظ حرکت انفرادی، خیلی هم عالی بود . اما اساس “پرفورمنس” چیز دیگری است.

هدف از این بحث این بود که “بارامانت” سعی داره کارهای یکسان اجرا نکنه. قطعا سال 97 سال سخت تری خواهد بود چون مجبوریم کار جدید ارائه بدیم تا مخاطب رو با کشش بیشتری جذب کنیم.

9- حرف آخری برای گفتن دارین؟

امیدوارم بااین روال که داره پیش میره، اتفاق بهتری بیفته .فعالیت گراماتون برای مسابقه نوازندگی گیتار الکتریک، خیلی جذاب و پررنگ بود، چنین اتفاقی نبوده و یا کم بوده که جوونها خودشون رو محک بزنن امیدوارم در سطح وسیعتر مجدد اتفاق بیفته. ممنون از شما

 

3 نظر
  1. Shirin 7 ماه ago

    استاد بابایی شما عالی هستین.
    موزیکاتون با حس، با علم و مهربون هستن.

  2. ماهیار حیدری 7 ماه ago

    هامد جان
    تفسیرت از پرفرمنس عالی بود
    خوشحالم که از نزدیک میشناسمت
    امیدوارم همیشه موفق باشی و اتفاقهای خوبی واست بیفته

  3. ايمان 6 ماه ago

    عالي

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account