موسیقی فارس

موسیقی فارس-برزین یوسفیان آهنگساز موسیقی سینما و تئاتر متولد 1371 تهران است. او تحصیل کرده هنرستان عالی موسیقی است و موسیقی فیلم را با مستر کلاس های ناصر چشم آذر و فریبرز لاچینی شروع کرد.

ساز تخصصی او پیانو است و شاگردان اساتیدی مثل پویا نیک پور است. موسیقی فیلم را باساخت موسیقی فیلم کوتاه 11:40 و گم شروع کرد.از دیگر آثار او می توان به شب اول هجده سالگی ساخته حامد تهرانی که در مرحله اکران است اشاره کرد. او موسیقی تئاتر را با تئاتر محبوبه های ژاله صامتی شروع کرد. آخرین فعالیت وی آهنگسازی برای فیلم بلندی است که «شب اول هجده سالگی» نام داشت. در این فیلم که به کار گردانی حامد تهرانی و با بازی ژاله صامتی، بهنوش بختیاری و….بود وی موفق به کسب جایزه اول جشنواره avanca پرتغال در زمینه آهنگسازی شد. آهنگسازی برای فیلم «گم» به کارگردانی علی نواییان و تهیه کنندگی سینا سعیدیان از دیگر فعالیت های این آهنگساز جوان است. فیلم کوتاه «چنددقیقه بعد» جدیدترین کاری است که وی آهنگسازی آن را به در دست انجام دارد. کارگردانی این فیلم به عهده سید جواد حسینی و بازیگران آن امین زندگانی و مهدی حسین نیاو … هستند.

 

به عنوان آهنگسازی که در زمینه موسیقی فیلم فعالیت دارد چه تقسیماتی برای این عرصه از موسیقی قائلید؟

در کل موسیقی فیلم برای کامل تر کردن حس تصویری است که به مخاطب منتقل می شود. با توجه به نوع تصویر,نوع موسیقی هم متفاوت است و بر لاین اساس تقسیم می شود.فرض بفرمایید در یک سکانس از یک فیلم در ژانر درام موسیقی باید به کمک تصویر بیاید و با توجه به نوع فیلم در قالب یک فرم از موسیقی یا حتی ایجاد یک صوت به برداشت مخاطب از تصویر کمک کند به نظر من موسیقی فیلم به طور کلی به دو نوع موسیقی ای که شنیده می شود و موسیقی ای که حس می شود تقسیم بندی می شود. حال با توجه به نوع تصویر هر کدام دارای بخش هایی هستند مثلا موسیقی یک فیلم سینمایی می تواند یک موسیقی معرفی,موسیقی راوی و یک موسیقی پایانی داشته باشد به همین نسبت نوع موسیقی متن هم با توجه به تصویر تقسیم بندی می شود

 

تفاوت فاحش این عرصه با اهنگسازی آلبوم و قطعه در چیست؟

همانطور که گفتم موسیقی فیلم برای کامل کردن حس و محتوایی است که تصویر به مخاطب انتقال می دهد و طبیعتا از آن تصویر الهام میگیرد و خلق می شود اما آهنگساز برای خلق یک قطعه می تواند از هر چیزی الهام بگیرد و یک اثر را خلق کند در اینجا صوت به تنهایی راوی حس یا یک پیام است که گاها تصویر هم به کمکش می آید در کل موسیقی فیلم در اختیار تصویر است ولی در دیگر فرم های موسیقی می تواند اینطور نباشد.

 

فکر می کنید ایده آل موسیقی فیلم کجاست؟ یعنی آیا به استانداردهای جهانی نزدیکیم؟

سوال کلی ای پرسیدید تعریف هر کس از ایده آل متفاوت است امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی مرز پهای ایده آل در موسیقی فیلم هم مانند چیزهای دیگر جابه جا شده و سطح توقع از آن بالا رفته است.به نظر من ایده آل موسیقی فبیلم جایی است که موسیقی بتواند به خوبی نقش مکمل در رابطه ی مستقیم تصویر و صدا را بازی کن.در مورد استاندارد های جهانی باید بگویم به غیر از یک سری قواعد و اصول و علم تئوری و هارمونی و سازشناسی که از یک سطحی اگر پایین تر باشد در کار آهنگساز محسوس دیده می شود,استاندارد خاصی وجود ندارد.بهترین موسیقی های متن که تا حالا ساخته شده است به غیر از داشتن این اصول در سطح بالا و ساز شناسی جهانی ما بقی کار را  آهنگساز,انجام می دهد.به طور کلی موسیقی استاندارد موسیقی ای است که تعادل بین دانش و احساس به خوبی در آن رعایت شده باشد.

بله قطعا.ما موزیسین های بسیار خوبی هم در داخل و هم در خارج از کشور داریم.خیلی از آهنگسازان بزرگ ایرانی حتی سعی در تلفیق موسیقی و سازبندی ایرانی در کارهایشان داشتند و با بزرگان این رشته در دنیا همکاری مشترک داشته اند.در داخل هم کم نیستند آهنگسازانی که با پارامترهای روز و جهانی کار میکنند.ارکستراسیون های بسیار با کیفیتی تولید میکنند که وجودشان در وضعیت کنونی کشور جای شکر دارد.

جوایزی که در این زمینه دریافت کردید برچه اساسی و چه بوده اند؟

تقریبا در همه جشنواره های دنیا حتی جشنواره ای مطرح چیزی تحت عنوان معیار و الگوی مشخصی برای اهدای جوایز موسیقی وجود ندارد.این جوایز معمولا به سطح جشنواره و هیئت داوران آنها بستگی دارد.و در آخر داورها هستند که به این نتیجه می رسند مجموع کیفیت و فرم موسیقی و عوامل دیگر مثل سازبندی ها و میزان تاثیر گذاری موسیقی در فیلم و غیره از موسیقی دیگر فیلم ها بالاتر است یا خیر.

 

جوایزی که در این زمینه دریافت کردید برچه اساسی و چه بوده اند؟

تقریبا در همه جشنواره های دنیا حتی جشنواره ای مطرح چیزی تحت عنوان معیار و الگوی مشخصی برای اهدای جوایز موسیقی وجود ندارد.این جوایز معمولا به سطح جشنواره و هیئت داوران آنها بستگی دارد.و در آخر داورها هستند که به این نتیجه می رسند مجموع کیفیت و فرم موسیقی و عوامل دیگر مثل سازبندی ها و میزان تاثیر گذاری موسیقی در فیلم و غیره از موسیقی دیگر فیلم ها بالاتر است یا خیر.

 

به شکل حرفه ای کدام زمینه از موسیقی برایتان اهمیت دارد؟چرا؟

به موسیقی Instrumental  (بی کلام) برای من خیلی با اهمیت است چرا که در این سبک میتوانید پیامی را با موسیقی به مخاطب خود برسانید و با توجه خلاقیت و آموخته های خود اثر جدیدی را خلق کنید که منحصر به فرد و خاص شخص باشد.در کل به نظر من در این نوع موسیقی است که موزیسین ها می توانند دنیای جدیدی را خلق کنند و دانش و آموخته های خود و سطح توانایی هایشان را محک بزنند.جدا از همه اینها از زندگی هنری خود چیزی را به جای بگذارد.

 

سازبندیها در موسیقی فیلم چگونه لحاظ می شود؟

بسته به نوع ساز و منطقه ی جغرافیایی دارد اما به طور کلی بعضی از سازها تونالیته ی صدایی خاصی دارند که میتوان آنها را به ژانر مشخصی نسبت داد مثلا ساز Cello (ویولون سل) تونالیته ی صدایی بم و خاصی داردو میتوان صدای آن را حزن آلود تشبیه کرد.همینطور در سازهای بومی و محلی هم این مساله وجود دارد مثل ساز دودوک که یک ساز بادی محلی از منطقه قفقاز و کشور ارمنستان است در سازهای ایرانی هم دمام میتوان به اشاره کرد که در مناطق جنوبی ما در رسومات محلی استفاده ی زیادی دارد.

 

به نظرمیرسد در موسیقی فیلم نشود از موسیقی الکترونیک صرف بهره برد. اینطور است؟چرا؟

چرا اتفاقا خیلی از آهنگسازهای بزرگ دنیا در کارهایشان از موسیقی الکترونیک استفاده می کنند.البته بستگی به نوع فیلم هم دارد اما به هر حال نمی شود جلوی پیشرفت علم را حتی در هنر گرفت.به شخصه مصاحبه ای از هانس زیمر موسیقی دان و آهنگساز بزرگ موسقی فیلم دیده ام که در آن به کاربرد موسیقی الکترونیک در موسیقی فیلم میپردازد و به این موضوع اشاره می کند که یک نوجوان در گاراژ خانه ی خود می تواند موسیقی فیلم بسازد و ایده ای به ذهنش برسد که به ذهن من نرسیده.اما هر کاری نیازمند داشتن مهارت و یادگیری علمی میباشد و نرم افزار های آهنگسازی برای بازی با صداها و سازهای مجازی نیستند بلکه رابطی برای ارتباط موزیسین با محیط الکترونیک هستند.

 

از روند فعالیت خود در زمینه کاری تان بگویید!

در این روزها به واسطه ی بیماری کرونا فعالیت های کاری من هم به دلیل کم شدن تولید فیلم مانند بقیه کارها کمتر شده اما فرصت خوبی برای مطالعه و یادگیری بیشتر و کارها و پروژه هایی که فرصت انجامش تا پیش از میسر نبود پیش آمده.در حال حاضر موسیقی یک فیلم بلند و یک اثر کوتاه به کارگردانی فتاح مینو بخش و تهیه کنندگی رضا گوران مشاور پروژه پیمان قاسم خانی به عهده من گذاشته شده که در مرحله تدوین است و ساخت موسیقی آن به زودی آغاز می شود.

 

حرف آخر؟

تشکر میکنم از اساتید,دوستانم و تمام کسانی که به من در پیش بردن اهدافم کمک کردند و ممنون از شما که من را دعوت کردید.

 

                                            

 

0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account