موسیقی فارس _سهنداینانلو: متولد شیراز است و آواز ایرانی را نزد حمیدرضا نوربخش آموخته، هم اکنون ساکن لندن است و به تازگی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته “پرفورمنس موسیقی” فارغ التحصیل شده. «میثاق مرادی» خواننده‌ای است که به دلیل زن بودنش و محدودیت‌های اجرای زنان در ایران، زمان زیادی نیاز داشت تا نامش به گوش مخاطب عام موسیقی هم برسد. او با وجود فاصله جغرافیایی زیادی که با موطن خود دارد ولی همچنان یک آوازخوان زن ایرانی است و چه بسا اگر نبود معضل “ممنوعیت صدای زنان” حالا در کشور خودش زندگی می‌کرد و می‌توانست از سال‌ها قبل در عرصه موسیقی ایرانی بدرخشد. نام میثاق مرادی را زمانی شنیدیم که محسن نامجو تصمیم گرفت برای نخستین بار فقط در نقش آهنگساز ظاهر شود! نامجو قطعه “که همچنین” را برای یک زن، یک خواننده زن ایرانی ساخت. این تک‌آهنگ بسیار شنیده و دیده شد، تحسین ناظران را نیز در پی داشت و مهم‌تر از همه آن‌که پدیده‌ای به نام «میثاق مرادی» را هم به دنیای موسیقی ایران معرفی کرد.
زمانی که برای مصاحبه آماده  می‌شدیم پیشنهاد من برای گفتگو به زبان انگلیسی را رد کرد و گفت  فارسی را ترجیح می‌دهد. در ادامه گفت و شنود میثاق مرادی، با سردبیر پایگاه خبری “موسیقی فارس” را می خوانید؛

میثاق مرادی

محسن نامجو  پرچمدار سبکی  جدید  در  موسیقی  تلفیقی ایران است، شاید  نتوان به سادگی برچسب “تلفیقی” را به موسیقی  او چسباند اما به هر حال او سبکی خاص و تقریبا کم‌نظیر در تاریخ موسیقی ایرانی دارند. شما موسیقی نامجو را چطور شناختید و  آیا موزیک میثاق مرادی هم در همان چارچوب خاص و متفاوت محسن نامجو می‌گنجد؟
بله موسیقی ایشان ر ا نمی‌توانیم با دسته‌بندی‌های متعارف، “تلفیقی” بنامیم. گمان می‌کنم بهتر است از محسن نامجو با عنوان “موزیسین جریان ساز” یا “موزیسین جریان منفرد” نام ببریم. در واقع کاراکتر خاص و متفاوت آقای نامجو است که بیانگر نوع موسیقی ایشان می باشد. به نظر من این سبک متفاوت نامجو حاصل آموزه‌ها و درکش از جهان شخصی خودش بوده که به وجود آمده، اما این که آیا سبک ایشان و من همپوشانی دارد یا خیر را گذر زمان مشخص خواهد کرد، ولی آن‌چه قطعی است ریشه مشترک من و محسن نامجو است؛ هر دو موزیک را در مکتب موسیقی سنتی ایرانی آموخته‌ایم و همین امر باعث شده اشتراکات فکری زیادی در نوع نگرش‌مان به مقوله موسیقی داشته باشیم. اما اگر از مباحث تئوریک فاصله بگیریم،  سبک آواز ایشان در تمام این سال‌ها قالب مشخص و مختص به “محسن نامجو” را پیدا کرده و مخاطبش هم به این فرم اجرا خو گرفته است. جالب است بدانید که یکی از  دغدغه‌های ما پیش از انتشار قطعه “که  همچنین” همین مساله بود  که آیا مخاطب می‌تواند با این اثر ارتباط برقرار کند یا خیر؟ که خوشبختانه پس از انتشار با  بازتاب بسیار دلگرم کننده‌ای مواجه شدیم، این واکنش مثبت مخاطبان برای شخص من انگیزه زیادی به وجود آورد تا این مسیر را با ایشان ادامه دهم، هرچند که در کنار این مسیر، سعی خواهم کرد تجارب دیگری نیز کسب کنم.

شما پیش از “که همچنین” هم با محسن نامجو همکاری داشته‌اید و طبیعتا به اخلاق حرفه‌ای او آشنا هستید. برخی می‌گویند کار کردن با نامجو کار هر کسی نیست! تجربه شما به عنوان یک خواننده زن ایرانی از همکاری با محسن نامجو چگونه بود؟ آیا این همکاری برای شما سخت نبود؟
من تا به امروز با آن “عده‌ای” که می‌گویند کار با ایشان سخت است برخوردی نداشته‌ام،  اما اعتراف می‌کنم تا پیش از کار کردن با محسن نامجو برداشت بسیار متفاوتی از شخصیت او داشتم و این  تفاوت بین حقیقت شخصیت ایشان  با تصویر ذهنی‌ام از “محسن  نامجو” من را شگفت زده کرد. یک وجهه کمتر شناخته شده شخصیت  نامجو “خوی معلمی” اوست، چرا که همیشه برای به اشتراک گذاردن آموخته‌هایش بسیار مشتاق است و در این مسیر از صبر بالایی هم برخوردار است. اما شما گفتید به عنوان یک خواننده زن تجربه‌ام از همکاری با ایشان چیست؟ ابداً گمان نمی‌کنم جنسیت من در نوع رفتار ایشان هیچ تاثیری داشته باشد. نه تنها من بلکه با تمامی اعضای گروه  هم، فارغ از جنسیت  آن‌ها با صبر و شکیبایی برخورد می‌کردند. اما لذت‌بخش ترین قسمت همکاری با محسن نامجو، آن آزادی عملی بود که در اجرا داشتیم، چرا که به جز موارد معدودی که واقعا نیاز به راهنمایی بود اصلا وارد کار ما نمی‌شد و این باعث تقویت عنصر خلاقیت در بین اعضای تیم بود، فکر نمی‌کنم آهنگسازان زیادی را بشناسیم که چنین ویژگی را داشته باشند.

اگر اشتباه نکنم تا به امروز سابقه نداشته که محسن نامجو برای کسی فقط آهنگ بسازد و خودش در آن اثر آواز نخوانده باشد، اما برای شما این کار را انجام داد، کمی از نامجو بعید بود! چطور شد که چنین تصمیمی را گرفت؟
بله این نخستین بار بود که آقای نامجو فقط به عنوان آهنگساز در یک قطعه همکاری می‌کردند، اجازه بدهید بگویم بسیار خوشحالم که چنین اتفاقی رقم خورد و توانستم در این تجربه ایشان را همراهی کنم. ولی در مورد این‌که چرا تصمیم گرفتند با من چنین همکاری را صورت دهند بهتر است خودشان توضیح دهند ولی اگر قرار باشد من دلیل این تصمیم را شرح دهم شاید بهتر باشد که از نقش خودم به عنوان خواننده این اثر بیرون بیایم و از چشم یک ناظر بیرونی به ماجرا نگاه کنم؛ ببینید ما با یک موزیسین خلاق طرف هستیم، در واقع خلاقیت مشخصه انکارناپذیر محسن نامجو است. این هنرمند خلاق ثابت کرده که همیشه  تشنه تجارب جدید بوده و این شاخصه را می‌توان در تک تک آثارش هم دید، گمان  می‌کنم دلیل تصمیم ایشان برای همکاری با من به این وجه از شخصیت هنری محسن نامجو بر‌می‌گردد. اما از جهت دیگر شاید “بلوغ موسیقی” نامجو موجب شده تا چنین تصمیمی بگیرد، زیرا فکر می‌کنم آن قدر جایگاهش در سبک خودش تثبیت شده که حالا می‌تواند با خیال راحت “خواندن” را به یک خواننده دیگر بسپارد و صدای جدیدی را وارد دنیای موسیقی‌اش کند. ولی معتقدم اگر از چشم مخاطب به قطعه “که همچنین” نگاه کنیم، انتخاب یک خواننده زن، با پیشینه آموزشی “موسیقی سنتی” می‌تواند برای این اثر یک امتیاز مثبت به شمار آید. لطفا این سخن من را به پای این‌که چون من خواننده اثر بوده‌ام و حالا خودم هم از نتیجه کار تعریف می‌کنم نگذارید، اما شاید اگر یک خواننده مرد این قطعه را می خواند نتیجه اش این “کنتراست رنگ” در آهنگ نمی شد. البته این را هم در نظر بگیرید که تمام دلایل من بنا بر فرضیات خودم است و قطعا باید اصل مطلب را از خودشان جویا شد. اما شاید علت دیگر این انتخاب آقای نامجو “ریسک پذیری حاصل از تجربه” او هم بوده باشد، ببینید در تمام این سال‌هایی که پیگیر آثار نامجو هستیم بارها شاهد تهور در جنبه های مختلف موسیقی‌اش هم بوده‌ایم، از شوخی با اشعار کلاسیک گرفته تا دستکاری در سنت نواختن ساز! گمان می‌کنم محسن نامجو به این نتیجه رسیده که باید برای زنده نگه داشتن سبکش از تجارب جدید استقبال کند، به همین دلیل است که از هیچ تغییری هراس ندارد و همین مساله راه را برای بروز خلاقیت باز گذاشته است. در حالی که متاسفانه بسیاری از موزیسین‌ها پس از مدتی کار کردن در “خود” گیر می‌کنند و مرداب‌وار دچار تکرار می‌شوند.

جالب است! چطور شد که محسن نامجو پیشنهاد همکاری در این قطعه را با شما مطرح کرد؟
بسیار ساده و جالب بود، ایشان با من تماس گرفتند و همین که شعر را خواندند مجذوبش شدم و بدون این‌که ملودی کار را شنیده باشم گفتم “من هستم”!

آیا برنامه ای برای همکاری مجدد با یکدیگر دارید؟
بله خوشبختانه قرار است دوباره باهم کار کنیم و قطعا در طی هفته‌های آتی مخاطبان را در جریان اتفاقات جالبی خواهیم گذاشت، به شخصه امیدوارم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد.

برنامه خودتان در این روزها چیست؟
حقیقتش این است که پس از اتمام دوران تحصیلم در مقطع فوق  لیسانس، وقت بیشتری برای کار کردن و تولید آثار موسیقایی داشته‌ام و تمام سعیم در این روزها تمرکز بر روی تولید آثار جدید بوده، البته در کنار تولید اثر هم سعی دارم به تحقیق و پژوهش بپردازم. اتفاقا همین حالا دو مقاله در دست ترجمه دارم که امیدوارم بتوانم هر دو را به زودی به نتیجه برسانم.

اختصاصی موسیقی فارس

0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account