هادی کیانی

هادی کیانی ، متولد 1359 و خواننده گروه ” گره ” در تهران است.

با او در رابطه با گروه “گره” گفت و گویی داشتم که در ادامه می‌خوانید:

——————————————————–

  • در مورد چگونگی تشکیل گروه لطفا توضیح بدین؟

سال 94 در “مستر کلاسی” در ترکیه تدریس می کردم (فیزیک صوت، آکوستیک و رکورد استودیویی) چند نفر ازموزیسین های خوب ایران هم در این کلاسها  حضور داشتند (اندیشه هژبر ، امیر وفائی و شهروز گودرزی عزیز ) که در اون کلاسها با شهروز گودرزی آشنا شدم و این آشناییت منجر به پیشنهاد همکاری من به شهروز شد که یک کار کاور رو دوصدایی بخونیم که ” احسان ایمانی ” هم گیتارش رو می زد.

بعد از آپلود ویدئو کاور و فید بک های خوبی که دریافت کردیم، این ایده به ذهنم رسید که اگر شهروز موافق باشه، گروهی که هر دوی ما خوانندگان اون باشیم رو راه اندازی کنیم، چون حس کردم می تونیم مکمل خوبی باشیم و استفاده از دو خواننده با دو رنج و سبک مختلف صدایی (تنور و بارتون) میتونه ایده جالبی باشه. این شد که در سال 94 استارت گروه “گره” با اضافه شدن تدریجی اعضای بند زده شد.

——————————————————–

  • اول شعر رو مینویسین و روش آهنگ می سازین و یا آهنگ رو در ابتدا می نویسین؟

الان هر دو اتفاق افتاده. آهنگسازی از یک جا شروع می شه. می تونه فضای کیبورد باشه، میتونه یک شعر روی آدم تاثیر بزاره و یا یه ریف گیتار. از هرجهت می شه وارد شد .

مثلا ترک ” Are you lost ” رو که من ساختم، اول لیریکس  بوده و من از فضای لیریک خوشم اومد. اما در ترک های دیگه مثل “inversion” و  “the next chapter” که بچه ها ساختن، ابتدا موزیک ساخته شده و بعد براش لیریکس نوشتیم.

—————————————————–

  • شعرها رو خودتون می نویسین یا شاعر دارین که بصورت جداگانه با ایشون همکاری کنین؟

شعرها رو معمولا من مینویسم . از مقاله ها و یا لیریکس هایی که  تا حالا خوندم. از یک متن، ایده ی یک فیلم… مثلا ایده ی تصویری به ذهنم رسیده و نوشتم و با بچه ها یا ” سهیل ذرین کلک ”  که زبان انگلیسیش خوبه کمکمون میکنه، انجامش دادیم.

——————————————————————————-

  • موسیقی رو ساختین که مجوز انتشار نداشته باشه و برای گرفتن مجوز سختی کشیده باشین؟

تا الان هر کاری که انجام دادیم با مجوز بوده و موزیک هامون فقط تو کنسرت ها اجرا شده . داریم تلاش میکنیم اولین آلبوم گروه ” گره” رو منتشر کنیم که باید دید اون موقع مجوز صادر میشه یا نه! چون تا الان برای اجراهای “زنده” مجوز گرفتیم اما برای “آلبوم ” پروسه فرق میکنه.

——————————————————————-

  • به نظر شما زبان فارسی تونسته روی ملودی راک جا بیفته؟ یا هنوز جای پیشرفت داره؟

خب ما که انگلیسی هستیم چون از ابتدا ایده ” گره ” انگلیسی بوده و همه بچه ها باهم یک نظر برروی این عقیده هستیم که باید هسته اصلی “گره” انگلیسی باقی بمونه اما تو آلبوممون دوست داریم یکی دوقطعه “فارسی” باشه چون اینجا زندگی می کنیم و ببینیم بازخورد چطوری هست. خیلیا تاحالا سعی کردن فارسی رو روی موزیک راک بشونن که بنظرم تا اینجا تعداد خیلی کمی موفق شدن این تلفیق رو درست انجام بدن.

  • تا الان استقبال مردم از اجراهاتون چطور بوده؟

“گره” جزء گروه هایی بوده که خیلی خوب پیش رفته به این صورت که اولین اجرامون که یکسال بعد از تشکیل گروه، در مهرماه سال 95 در دو سانس در “برج آزادی” بود، بلیت هامون در طی یک هفته فروخته شد که خب به نظر عادی میومد. ولی اجراهای بعدی روند فروش بلیت بهتر شد . فروش در طی سه روز، اجرای بعد در طی یکساعت، اجرای بعدی در عرض 40 دقیقه بلیت ها فروخته شد! فکر میکنم با توجه به این موضوع، گروه “گره” در بلیط فروشی یکی از بهترین و موفقترین گروه ها بوده در ایران.

——————————————–

  • برای سال جدید چه برنامه ای دارین؟

سال جدید برنامه های زیاد داریم. اگر برنامه ها همونطور که می خوایم پیش بره، خب باید دنبال سالن بزرگتر باشیم و هستیم. چون آخرین اجرامون در دی ماه گذشته که در سالن “آزادی” بود در سه سانس، باتوجه به اینکه هفته ی بعدش هم اجرا داشتیم در “جشنواره فجر”  و کل بلیت ها در 40 دقیقه به فروش رسید باز هم با انتقاد هواداران مواجه شدیم  و گفتن موفق به تهیه بلیط نشدن و “آزادی” جوابگوی ما نیست! اما خب مشکلات برای گرفتن مجوز اجرا در سالن های بزرگتر و بالای 500 نفر رو هم باید در نظر گرفت.

————————————————–

  • با مجله آنلاین موسیقی گراماتون اشنایی دارین؟

بله. عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام “گراماتون” هستم و آشنایی دارم و درجریان هستم که مسابقات نوازندگی گیتارالکتریک هم همین چندوقت پیش برگزار شد و در کل تا حدودی “گراماتون” رو دنبال میکنم.

  • حرف اخری برای گفتن دارین؟

امیدوارم روزی برسه که همه نوازنده ها و موزیسین ها همدیگر رو حمایت کنن. از دو رو بودن و اینکه بخوان سمپاشی کنن دست بردارن چون واقعا این داستان داره به جامعه و موسیقی “راک”ضربه میزنه. البته  این موضوع رو هم در نظر بگیریم که خیلی فرهنگ سازی شده و اوضاع بهتر از قبل شده.

من خودم تا جایی که بتونم از هر کنسرت راک که برگزار میشه حمایت میکنم و مثبت نگاه میکنم چون هرچقدر این اجراها بیشتر باشه خب این سبک بهتر جا میفته. ولی یک عده معدودی دوست دارن جلو پای هم سنگ بندازن. طوری شده که ما بیشتر از اینکه نگران کارهای اداری و مجوز باشیم، بیشتر از خود “موزیسین نما” ها ترس داریم و نگرانیم! معتقدم این موضوع ها بیشتر از هر چیزی، به موسیقی راک ضربه میزنه.

ممنون از شما.

0 نظر

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account