فرشید اعرابی

استاد فرشید اعرابی نیازی به معرفی ندارد. هنر و نبوغ موسیقیایی ایشان، همیشه تا دوردست‌ها فراتر از مرزهای سبک راک را تحت تاثیر خود قرار داده است و میزان محبوبیت و ماندگاری آثار ایشان، تحسین طرفداران و بزرگان جامعه موسیقی را برمی‌انگیزد. تیم گراماتون در اولین دوره برگزاری گرامافست، افتخار حضور این استاد و هنرمند بزرگ را در جایگاه داوری فستیوال دارد.
با نزدیک شدن به فینال گرامافست، با استاد اعرابی گفت و گو کردیم و صحبت‌های ایشان را در رابطه با گرامافست و معیارهای سنجش اجراها شنیدیم. حرف‌هایی که به شرکت کننده‌ها برای اجرای نهایی خود کمک بسیار خواهد کرد. شرح گفت و گوی ما را در ادامه می‌خوانید.

 

فرشید اعرابی و فرشاد رمضانی

فرشید اعرابی و فرشاد رمضانی

گرامافست رو تا این مرحله چطور ارزیابی کرده‌اید و نظرتان راجع به برگزاری سالانه ی این رویداد چیست؟
این فستیوال، یک پروژه حرفه ای است و در سال اول اجرایی شدنش ممکن است نقاط ضعف یا قوتی داشته باشد اما به مرور زمان قوی‌تر و بهتر خواهد شد. تا جایی که من در جریان هستم و کارها را دنبال می‌کنم تیمی که روی اجرا و تبلیغ این پروژه کار می‌کند بسیار حرفه ای و بادقت آن را پیگیری می‌کند و اگر این رویداد، سالانه برگزار شود آینده عالی و چشم‌اندازی روشن در دنیای موسیقی دارد. همچنین تیم اجرایی فستیوال می‌تواند آپشن های خوب دیگری را هم به پروژه اضافه کند که با برگزاری آن در سال‌های آینده و کسب تجربه بیشتر، این اتفاق خواهد افتاد. من گرامافست را تا این مرحله خیلی دوست دارم و به نظرم منطقی و حرفه ای پیش رفته است.

در گفت و گوی قبلی فرموده بودید که این گونه مراسم بهتر است با حضور و حمایت مراجع دولتی و بزرگتر برگزار شود. آیا نگرانی شما این بود که مجله آنلاین گراماتون توان اجرای این کار را نداشته باشد یا شرط موفقیت کار را در مشارکت این مراجع می‌دانید؟
نه چنین بحثی نبود. صحبت های اولیه در این باره بود که چگونه می‌توانیم مخاطب بیشتری جذب کنیم و من در آنجا گفتم که اصولا کاری که از سوی مراجع قانونی انجام و برگزار می‌شود هویت رسمی تر و معقول تری برای مردم دارد. معمولا در صفحات مجازی، اتفاق‌های مشابه با گرامافست می‌افتد و بسیاری از مخاطبان دید حرفه ای و درستی به آن ندارند. ولی در مجموع تیمی که این فستیوال را راه اندازی کردند، ثابت کردند که می‌توانیم از طریق دنیای مجازی هم به این نتیجه و خروجی مثبت برسیم.

مجله ی آنلاین گراماتون را چطور دیدید؟ آیا نمره ی قبولی از شما گرفته است؟

راستش را بخواهید من خیلی پیگیر کارهای گراماتون نبودم و در همین جریانات مسابقه با رویکردها و فعالیت‌های آن آشنا شدم. بدون شک تیمی حرفه ای است که تا اینجای کار جلو آمده و همچنان دارد پیشرفت می‌کند.

در بخش نهایی فستیوال، که کمتر از ۱۵ روز تا برگزاری آن باقی مانده است، یک فینال دو مرحله‌ای داریم، مرحله اول اجرای بکینگ ترک‌ها رو ‌استیج است و مرحله دوم همنوازی با گروه اندیشیا. برای شما کدام آیتم‌ها و شاخص‌ها در سنجش سطح نوازندگی شرکت کنندگان در مرحله نهایی اهمیت بیشتری دارد؟

نگاه نوازنده به خط ملودی‌ای که در حال نواختن آن هست مشخصه اصلی در تکنیک نوازندگی اوست. همچنین امضا و لحن کار آن نوازنده، برای من جزو اولویت‌های داوری است. وقتی صحبت از اجرا رو استیج می‌شود، توانایی Show کردن هم مطرح می‌شود؛ در واقع توانایی اجرای نوازنده روی استیج بسیار تفاوت دارد با زمانی که او در خانه اش از کار خود فیلم می‌گیرد. اینها همگی ملاک‌هایی هستند تا هر کدام از نوازنده‌ها، کار خود را بسنجد و بفهمد در پرفورمنسی که روی استیج دارد تا چه حد می‌تواند موفق عمل کند. همچنین در مرحله گروه نوازی، اینکه یک نوازنده تا چه اندازه بتواند هماهنگ با بند ساز بزند و همان حس و استایل خانه اش را داشته باشد جزو اولویت ها و معیارهای اصلی در میزان موفقیت اجرای او محسوب می‌شود.

به نظر شما چالشی که پیش رو داریم سخت به نظر می‌رسد؟

قطعا دشواری هایی وجود دارد. برای نوازنده های حرفه ای هم که تجربه کنسرت دارند اجرا روی استیج کار سختی است. واقع بینانه به جریان مسابقه نگاه کنیم، داشتن یه نگاه بد، و کمی عصبی بودن باعث می‌شود استرس به طور تساعدی زیاد شود مخصوصا برای این عزیزان که شاید دفعه اولی باشد که روی استیج اجرا می‌کنند.

به نظر شما مدت یک ماه برای تمرین ده شرکت کننده کافی بود؟
این به خودشان بستگی دارد و اینکه چقدر برنامه تمرین هایشان را روتین انجام داده باشند، ولی برای اجرای یک ترک به نظرم زمان کافی و مناسبیست.

آیا توصیه ای دارید برای شرکت کننده ها که ارائه بهتری از کار خود داشته باشند؟
تمام توصیه من به شرکت کننده‌ها این است که خودشان باشند، یعنی همان حس و حالی که در خانه داشتند را روی استیج بیاورند، قبل از اجرا آرامش داشته باشند. اگر ترس و لرز داشته باشند نمی‌توانند در اجرای خود موفق عمل کنند. باید با ذهنیت برنده شدن جایزه خودشان را آماده کنند.

پیامی برای علاقه مندانی که برای دیدن این رویداد به پردیس تئاتر شهرزاد می‌آیند دارید؟ چطور میتوانند پشتیبان و حامی شرکت کننده مورد علاقه خود باشند؟

این جریان تازه دارد راه میافتد و‌ مطمئنا در مراحل بعد، در ماه ها و ‌سال های آینده انرژی طرفدارها رفته رفته بیشتر می‌شود و در برنامه های بعدی تاثیر خودش را نشان می‌دهد. طرفداران باید با حضور خود از اجرا حمایت کنند و شرکت کننده‌ها را برای اجرای هرچه بهتر همراهی و تشویق کنند.

در پایان حرف یا پیامی اگر دارید بفرمایید.

ممنون از تیم خوب مجله گراماتون و همینطور گیتار ایران که با همکاری یکدیگر این رویداد را برگزار می‌کنند و ممنونم از محبت این عزیزان که من را‌ جزو هیئت ژوری مسابقه انتخاب کردند با وجود اینکه هنرمندانی بهتر از من هم هستند که می‌توانستند در این جایگاه قرار بگیرند.

1 نظر
  1. […] رو میتونم بگم که خود گروه الکتروکیوت ، گره ، گروه اقای فرشید اعرابی ، پیکلاویه و آژیراک و خیلی از گروه هایی که الان حضور […]

Leave a پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

ارتباط با ما

Sending

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account